fakrsah

مشاكل الشباب 613623

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا مشاكل الشباب 829894
ادارة المنتدي مشاكل الشباب 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

fakrsah

مشاكل الشباب 613623

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا مشاكل الشباب 829894
ادارة المنتدي مشاكل الشباب 103798

fakrsah

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
fakrsah

مشاكل الشباب

hoda

مشاكل الشباب Empty مشاكل الشباب

مُساهمة من طرف hoda الخميس أغسطس 12, 2010 5:07 pm

الحلقة الاولى
    شباب ... عليكم أحلى السلام ورحمة الله وبركاته
    عارفين أساس أي مشكلة ف الدنيا دى ايه سواءا كانت للشباب او باقى الأعمار هو ( الحب ) Shocked , والله زى مابقولكم كده ...
    طالب مش قادر يحب المادة لان المدرس مش بيعامله بحب ودايما بيتهمه بالغباء , فبالتالي هيفشل ف مذاكرته .. واحد دخل كلية مش حاببها فيخدم فيها السنة سنتين ويطلع منها كاره نفسه وكاره الظروف , وطبعا اما ييجى يشتغل هيشتغل ف وظيفة مش حاببها .
    أب مش قادر يعامل اولاده بحب لانهأكان صغير ماتعاملش بحب من اللي حواليه , وواحد مش قادر ليقول لحبيبته انه بيحبها او مش عارف يخليها تحبه او مش عارف ازاى يعبر عن حبه ليها ودى طبعا من أكتر مشاكلنا Embarassed
    ومهما أقول هصل لنتيجة واحدة عدم وجود الحب ف حياتنا

طيب ايه الحل ؟؟؟؟؟؟؟
    استنو الحلقة التانية , وحسن الختام هو السلام
    hoda

مشاكل الشباب Empty رد: مشاكل الشباب

مُساهمة من طرف hoda الخميس أغسطس 12, 2010 5:10 pm

لا تجادل الأحمق ... فقد لايستطيع الناس التفريق بينكما
    hoda

مشاكل الشباب Empty رد: مشاكل الشباب

مُساهمة من طرف hoda السبت أغسطس 14, 2010 6:04 am

قبل مابدأ في الحلقة التانية .. واحد قالي : حب ايه اللي انت بتقولي عليه , يعنى البطالة وتأخر سن الجواز وتكاليفه اللي زادت عن الحد أساسها الحب , تيجى ازاي دي ؟ Exclamation . ركزو معايا ف اللي هقالو ...

فلان اتخرج من كلية هندسة قسم كهرباء جاتله وظيفة ف مكان محترم بمرتب 600ج , طبعا مرتب زي ده ف مكان زى ده أكيد فرصة كويسة وخصوصا ف االظروف اللي العالم كله بيمر بيها , ييجي استاذ فلان يقول ايه ؟ , لا انا مهندس وتخصصي مطلوب وماقعدش أدرس خمس سنين علشان ف الاخر 500 ملطوش أخدهم كل شهر Mad , ويقعد من غير شغل لحد ماتجيله الوظيفة اللي على مزاجه اللي يقدر يجيب بيها العربية والشقة اللي على النيل والرصيد اللي بالاف ف البنك , وصدقونى ف منه كتير ,
    بلاش كده مرة عملو لقاء مع رجل أعمال مصري صاحب مدينة ملاهى فبيسألوه : انت ليه بتستورد عمالة من بنجلاديش والهند وسايب الشباب هنا ؟ , شوفو بقى رده كان ايه ... انا جبت عمال أمن مرتب الواحد فيهم 400ج ده غير المكافأت والعلوات اللي بياخدوها ف المناسبات , وليهم وجبة مجانية ف اليوم , والملاهى دى برة القاهرة ففي أتوبيس بينقلهم من القاهرة لحد مكان شغلهم ,وكمان بيشتغلو وردية واحدة 6 ساعات , شهر ولا شهرين ويسيبو الشغل , ليه ؟ , يقعدو يدورو على شغل مريح بمرتب أحسن ( ده على أساس الشغل على قفى من يشيل ! )
    أنا حكيتلكم الواقع والرد ليكم .... ده بالنسبة للبطالة , الي مرارته لسه ماتفقتش يكمل معايا Crying or Very sad
    استاذ علان مصرى زيه زينا زي أغلبية الناس اتخرج من كلية الطب وحب انه يكمل نص دينه ( أصله كمل نصه الاولاني ! ) فراح يدور على عروسة , جواز صالونات يعنى من غير حب .. الكلام ده لصاحبنا .. المهم , عايزها ف جمال مارلين مونرو , ورقة فاتن حمامة , وتدين أ.عبلة الكحلاوي وشطارة أبلة نظيرة ف الطبخ , وعقلية لقمان الحكيم , ويسلام بقى انها تكون دكتورة علشان يتشرف بيها قدام اصحابه معارفه ! , تخيلو انه لاقها , ايوة .. لاقى واحدة بكل المواصفات دي (راح رحلة للمريخ ورجع بيها ! ) المهم , بعد الجواز اكتشف انها جميلة بس اما بتحط مكياج , قال: لا ماتنفعنيش دى مفروض (اذا نظر ايها اسرته ) فحصل الطلاق ! No comment
    تيجى بقى انسة فلة يتقدملها عريس تقوله : انا عايزة شبكة تشبه شبكة نانسى عجرم بالظبط ( ولو هى هتتواضع يبقى زى شبكة بنت خالتها ) , وسيارة زى بتاعة تامر حسنى ف فيلم عمر وسلمى ( اللي هي مش عارفاه ان المنتج هو اللي بيجيب كل مستلزمات التصوير للفيلم) ,ولازم كل يوم بالليل يقعد يغنيلها عبد الحليم ( اللي مش عارفاه انه بيتبع المثل ابعد عن الشر وغنيله !) , واذا ماكنتش هى الي عايزة ده كله يبقى اهلها (ودى المصيبة ) وبعد الجواز تحصل العادي اللي دايما بيحصل وهو الطلااااااااااااااااااااق ... الرسول عليه الصلاة والسلام قال : أقلهن مؤنة _ يعنى مهرا __ أكثرهن بركة . صدق الرسول الكريم
    معلش طولت عليكم , وكفاية كده النهاردة لان ضغط الدم زاد عندى ده اذا ماكنش جالي السكر

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 02, 2024 12:15 pm